Loihde Brändiuudistus vei Times Squaren kautta pörssiin

Monialayhtiö Viria (nyk. Loihde) on teknologian, datan ja turvallisuuden erikoisosaaja. Osana pörssilistautumisprojektiaan se halusi tarkastella konsernin brändihierarkiaa sekä konsernibrändien (tytäryhtiöiden) kehittämistä jatkossa. Ivalo kutsuttiin auttamaan tässä strategisesti kriittisessä prosessissa.

Works like magic

Brändistrategiaprojektin lopputuloksena päädyttiin aloittaa uuden, monoliittisen brändin rakentaminen, nimestä ja tarinasta visuaaliseen ilmeeseen asti. Syntyi Loihde, sekä Loihteelle uusi Emotarina. Sen lisäksi suunniteltiin brändille uusi ilme ja autettiin sen jalkauttamisessa 360° kaikkiin materiaaleihin ja kanaviin. 

Tytäryhtiöt sekä Loihde Digital jalkauttavat emoyhtiönsä bränditarinaa omien markkinointiviestinnän konseptiensa kautta. Konsepteja, kasvupolkuja ja mediasuunnittelua on tehty sekä työnantajamielikuvan että asiakashankinnan näkökulmasta.

Kohderyhmälähtöistä tarinankerrontaa

Loihde-brändin ytimeen määriteltiin ihmislähtöisyys. Markkinoinnissa tämä ajattelu näkyy ja tuntuu rohkeutena: Loihde uskaltaa luottaa segmentointiinsa 
– mainonnan tarvitsee vedota vain kohderyhmäänsä. 

Hyvänä esimerkkinä suunnittelimme Loihde Trustille, yritysturvallisuuden asiantuntijalle, rekrymarkkinoinnin konseptin, jonka keulakuvaksi valikoitui rouhean maanläheinen Jouni Hynynen. Datan ansiosta tiesimme, että hänen huumorinsa vetoaa raskaampaa musiikkia kuluttavaan kohderyhmään.

Kerronta löysi vaikeasti tavoitettavan ja tiukkaan rajatun kohderyhmänsä saaden heidät keskustelemaan ja viettämään aikaa brändin parissa. Lisäksi se auttoi erottumaan kilpailijoista ja rakensi brändipreferenssiä.

Rekryhakemusten määrä löi ällikällä ja loi Loihteelle kontaktin lukuisaan määrään huippuammattilaisia.