Finlayson Vastuullinen kapinallinen

Finlayson on suomalainen kodintekstiilibrändi, joka kilpailee kansainvälisiä jättejä, kuten IKEA ja JYSK, vastaan. Ivalon tehtävä oli lähteä tarinoittamaan Finlaysonin purposesta – vastuullisuudesta –sille kilpailuetua. Haasteenamme oli rakentaa yhdessä markkinoinnin malli, jossa Finlayson siirtyisi aikaisemman 50+ vuosittaisen taktisen kampanjan sijaan 1–2 vuosittaiseen bränditekoon, jotka muodostaisivat tunnistettavan narratiivin myös vaihtuville brändi- ja taktisille mainoskampanjoille. Myyntiä haluttiin ohjata voimakkaasti verkkokauppaan.

Haasteenamme oli rakentaa yhdessä markkinoinnin malli, jossa Finlayson siirtyisi aikaisemman 50+ vuosittaisen taktisen kampanjan sijaan 1–2 vuosittaiseen bränditekoon, jotka muodostaisivat tunnistettavan narratiivin myös vaihtuville brändi- ja taktisille mainoskampanjoille. Myyntiä haluttiin ohjata voimakkaasti verkkokauppaan.

IVALO Creative suunnittelee datalähtöisesti 360 asteen markkinointia kokemuksellisesta markkinoinnista mainontaan, digitaalisesta sisältömarkkinoinnista myymälöihin. Kampanjoiden halutaan muodostuvan puheenaiheiksi, generoivan ansaittua mediaa ja mahdollistavan myös erottuvat ja tunnistettavat mainonnan lähdöt.

Vuoden 2021 bränditeemana toimi Ivalonsuunnittelema Bed Peace-kampanja. Kampanjalla Finlayson halusi lähteä haastamaan tekstiilialan vastuuttomuutta. Finlaysonin verkkokaupan myynti kasvoi 249,6 %, se sai yli 14 000 uutta kanta-asiakasta ja kasvatti katettaan n. 50 %. Finlayson saavutti omassa markkinassaan ykköspaikan vastuullisimpana brändinä, voitti Sustainable Brand Index -tutkimuksen ”Kodintekstiilit” -sarjassa ja teki 14 sijan nousun ”Suomen arvostetuimmat brändit” -tutkimuksessa. Bed Peace myös voitti vuoden 2022 Effie-gaalassa kaksi kultaa ja yhden hopean tyhjentäen palkintopöydän.