Posti Kirje joulupukille

Joulu on logistiikkayhtiö Postille vuoden tärkein sesonki niin kaupallisesti kuin brändinrakennuksen näkökulmasta. Tehtävämme oli luoda konsepti ja kampanja, joka toimii laajalti viestinnässä, mainonnassa, somessa, sisältömarkkinoinnissa sekä sisäisessä viestinnässä ja markkinoinnissa, herättää tunteita ja auttaa saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteet.

Päätimme kääntää kirjeet dataksi ja analysoida niiden sisällöt. Kirjeissä kaikuivat meille kaikille tutut teemat: viime vuosien opettama elämän arvaamattomuus, sodan tuoma turvattomuus ja pandemian aiheuttama yksinäisyys ja huoli. Niiden keskellä ihmiset toivoivat yhdessä oloa, terveyttä ja välittämistä.

Päätimme antaa kirjedatan ja niiden lohdullisen ja inhimillisen sanoman kansan tunteiden tulkkina tunnetulle Vesalalle, joka saisi säveltää siitä joululaulun 2020-luvun ihmisille – laulun, joka kertoisi meistä kaikista.

Laulun menestys loi pohjan Postin joulumainonnalle aina vaikuttajamarkkinoinnista telkkariin ja kauppakeskusmainontaan ja tehden siitä kaikkien aikojen joulukampanjan.

Kampanjan huomioarvo koko kansan osalta oli 87% ja ydinkohderyhmien osalta jopa 93%. Mielikuvalliset ja kaupalliset tavoitteet saavutettiin.